Zadania i obowiązki psychologa zatrudnionego w szkole polegają na:
- Prowadzeniu badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów w zakresie:
- indywidualnych potrzeb rozwojowych
- wczesnego wykrywania i diagnozowania w kierunku nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
- diagnozowania zaburzeń lekowych, depresyjnych, adaptacyjnych,
opozycyjno -buntowniczych oraz zaburzeń zachowania. - rozpoznawania i wspierania mocnych stron uczniów
- Minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Prowadzeniu terapii indywidualnej, rozmów terapeutycznych, psychoedukacji.
- Współpracy z nauczycielami i rodzicami
- Pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:
- Dyrekcją szkoły.
- Rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły.
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Wszelkie problemy, z jakimi uczniowie zgłaszają się do psychologa wymagają czasu, namysłu, analizy, uważnego wysłuchania, a także dłuższej rozmowy. Zdarzają się problemy lub sytuacje w klasie, które nie mogą czekać, wymagają szybkiego działania albo interwencji. Dlatego sposób pracy psychologa w szkole jest na tyle elastyczny, by mógł poświęcić on czas i uwagę uczniowi zawsze wtedy, kiedy istnieje taka potrzeba.