"Pomyślcie, to nic nie boli."

Grudzień 2024
P W Ś C Pt S N
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

 

 

 

Inspektor Ochrony Danych:

Rafał Malujda

   tel.+48-91-852-20-93

 

 
 
 
 

 

RODO-informacje

ODRABIANIE LEKCJI - POMAGAĆ CZY NIE?


Z DZIECKIEM, A NIE ZA DZIECKO Łatwiej jest w kilka minut odrobić lekcje za dziecko , niż siedzieć z nim przy biurku i tracić cenny czas na wyjaśnienia.

 

Łatwiej nie oznacza jednak lepiej. Wyręczane dziecko nauczy się jedynie tego, że zawsze gdy nie ma ochoty sprostać swoim obowiązkom, zrobi to za niego mama, tata, rodzeństwo...

  • POMAGAJ ROZSĄDNIE

Pomaganie może polegać na wyjaśnieniu zadania i czuwaniu nad pracą dziecka. Po szkole nie pytaj od progu kiedy zamierza odrobić lekcje. Dziecko musi zregenerować siły, zjeść obiad, pobawić się. Dopiero gdy trochę odpocznie, zapytaj co zostało zadane.
Zaproponuj, że jeśli nie będzie sobie radziło z jakimś zadaniem, chętnie mu pomożesz. Nie podsuwaj jednak gotowych rozwiązań. Staraj się naprowadzić dziecko na właściwy tok rozumowania.
Okaż cierpliwość. Nie irytuj się, gdy nie rozumie wszystkiego od razu.
Jeśli dziecko, kierując się naszymi wskazówkami samo wykona pracę, będzie odczuwało wielką satysfakcję. Taki drobny sukces wzmocni wiarę we własne siły, doda pewności siebie.

  • SPRAWDZAJ, A NIE KONTROLUJ

Powiedz dziecku, że chcesz zobaczyć wyniki jego pracy. Zrób to jednak w taki sposób, aby nie odczuło, że chcesz je kontrolować. Zamiast rozkazywać: "Kiedy skończysz, masz przyjść do mnie
z zeszytem!", zachęć do podzielenia się z tobą wynikami pracy. Powiedz: "Pochwal się, jak świetnie ci poszło!
Nie krytykuj dziecka, jeśli popełniło błędy. Zwracaj uwagę delikatnie: "Poszło Ci dobrze, ale tu chyba coś przeoczyłeś, sprawdź to jeszcze raz.
Zaglądaj do zeszytów i planu lekcji, by sprawdzić, czy dziecko nie zapomniało o wykonaniu jakiegoś zadania.

  • NIE ZAPOMINAJ O PRZERWACH W UCZENIU SIĘ

Im więcej materiału dziecko zdoła przerobić, tym dłuższa powinna być przerwa.

  • NAUCZ SYSTEMATYCZNOŚCI

Postaraj się, aby Twoje dziecko odrabiało lekcje zawsze o tej samej porze. Naucz, że nie należy odkładać nauki na ostatnią chwilę.Przygotowania do klasówki pomóż rozłożyć dziecku np. na kilka dni, zostaw czas na powtórzenie materiału.

  • ZADBAJ O MIEJSCE SPRZYJAJĄCE NAUCE

Miejsce do nauki powinno być jasne, ale bez możliwości stałego wyglądania przez okno.

Pomieszczenie powinno być często wietrzone.

Biurko i krzesełko - dostosowane do wzrostu dziecka.

Miejsce musi być uporządkowane.

Zabawki czy przedmioty, których dziecko nie potrzebuje do odrabiania lekcji, nie powinny znajdować się na blacie biurka.

Ważne materiały pomocnicze (ołówki, długopisy, kalkulator, słowniki itp.) muszą być łatwo dostępne.

Poleca się kupienie terminarza, w którym dziecko może zapisywać planowane sprawdziany, terminy oddania prac, wycieczki i inne, ważne dla dziecka wydarzenia.

  • USTAL REGUŁY, KTÓRE UŁATWIAJĄ NAUKĘ I PRACĘ

Ważne jest ustalenie odpowiedniej pory na odrabianie lekcji i konsekwentne jej przestrzeganie.

Należy przygotować plan pracy, ustalić kolejność wykonywanych działań.

Po odrobieniu lekcji, pakujemy do tornistra rzeczy potrzebne na następny dzień.

Oglądanie telewizji czy słuchanie radia podczas odrabiania lekcji nie powinno mieć miejsca.

Przestrzegaj konsekwentnie zasady, że koledzy przychodzą do domu po odrobieniu lekcji.