Nasze doświadczenie, wiedza oraz przekonania powodują, że do pewnych zadań podchodzimy z uprzedzeniem, nieufnością. Jak przebić nadmuchany balon wykałaczką tak, aby nie pękł?
Do tej zabawy i eksperymentu potrzebujecie długą wykałaczkę, olej oraz balon. Balon dmuchamy do średniej wielości, tak aby zostało jeszcze trochę rezerwy i zawiązujemy go. Następnie moczymy wykałaczkę w oleju i delikatnie przebijamy za jej pomocą balon od dołu, gdzie wiązaliśmy go - tam gdzie jest najwięcej gumy. Balon został przekłuty wykałaczką w miejscu najmniejszego naprężenia gumy (spód i wierzch) ale nie pękł, ponieważ w tych miejscach działa największa siła spójności cząsteczek, z których zbudowany jest balon. Taką zabawę polecamy każdemu:)
Wychowawcy świetlic:
Katarzyna Drożdżewicz,
Ewa Kalityńska - Rutkowska
Czytaj więcej: Wszystko, co na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe...
Zajęcia z wykorzystaniem chusty animacyjnej i z barwnymi matami w naszej świetlicy należą do jednych z najbardziej ulubionych form spędzania wolnego czasu przez dzieci.
Zabawy z chustą animacyjną, czy z kolorowymi krążkami spełniają różne cele dydaktyczne takie jak: wzajemne poznanie i integracja grupy, dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, ułatwiają wzajemne poznanie, zachęcają do współpracy i nawiązywania nowych kontaktów, ćwiczą spostrzegawczość i refleks, rozwijają cechy charakteru: odwaga, wiara we własne siły, wprowadzają odprężenie, relaks oraz miłą atmosferę w grupie.
Wychowawcy świetlic:
Katarzyna Drożdżewicz,
Ewa Kalityńska - Rutkowska
Czytaj więcej: Wesoło i kolorowo - zabawy z chustą animacyjną i kolorowymi matami
od 15 września do 31 października 2019 roku
Akcja „Kasztanobranie” organizowana jest przez firmę Pharmeko, która skupuje i przerabia na dużą skalę
owoce kasztanowca dla firm farmaceutycznych.
W tym roku i My postanowiliśmy włączyć się w “Kasztanobranie” :)
Kasztany muszą być pozbawione jakichkolwiek nieczystości: nieuszkodzone i wolne od pleśni oraz pozbawione łupiny.
Biorąc udział w akcji nasza szkoła może uzyskać wsparcie finansowe, które w całości przekazane będzie dla Mateusza ucznia naszej szkoły, który zmaga się z nowotworem krwi (chłoniak Burkita).
Kasztany można przynosić do oznakowanych skrzynek na holu głównym lub na korytarzu przy szatniach.
Nasza świetlica została wybrana i wyróżniona jako
najlepsza i najprężniej działająca w naszym województwie.
Jest to dla nas wielkie wyróżnienie i duma, że nasze wieloletnie działania na rzecz uatrakcyjnienia zajęć świetlicowych zostały zauważone.
Jak co roku ZCDN w Szczecinie zorganizował konferencję dla nauczycieli świetlic szkolnych i środowiskowych. Nauczycielki świetlicy zostały zaproszone do Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w celu przedstawienia naszych metod pracy. W multimedialnej prezentacji pt. „Świetlica otwarta na kreatywność” zademonstrowałyśmy własnoręcznie wykonane pomoce naukowe oraz przeprowadziłyśmy jeden z wielu eksperymentów, które wykorzystujemy w zajęciach świetlicowych.
Opowiedziałyśmy też o ciekawych ludziach jakich zapraszamy oraz o interesujących miejscach, które odwiedzamy z dziećmi. Nauczyciele obecni na konferencji byli pozytywnie zaskoczeni ogromem działań realizowanych w naszej szkole i oznajmili, że z pewnością skorzystają z naszego doświadczenia.
W tym roku szkolnym nie spoczniemy na laurach a w dalszym ciągu będziemy uatrakcyjniać zajęcia, co z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów.
Wychowawcy świetlicy
Czytaj więcej: Świetlica w SP 37 najlepsza w województwie zachodniopomorskim
Jednym z doświadczeń przeprowadzonym na zajęciach poświęconych eksperymentom, było doświadczenie wyjaśniające na czym polega chromatografia.
Chromatografia najprościej mówiąc polega na przepuszczeniu mieszaniny przez jakiś ośrodek, w którym poszczególne składniki mieszaniny wędrują z różnymi prędkościami i dzięki temu zostają rozdzielone. Najprostsza w wykonaniu jest chromatografia bibułowa.
Do wykonania tego doświadczenie potrzebne będą:
- flamastry
- głęboki talerz
- kilkucentymetrowy pasek bibuły filtracyjnej bądź pasek zwykłego białego ręcznika kuchennego
- ocet
Wykonanie:
Do talerza wlewamy ok 1cm octu, mazakiem zamalowujemy część bibuły, którą następnie wkładamy do talerza z octem, jak pokazują zamieszczone fotografie.
Przebieg doświadczenia:
Ciecz zaczyna nam się wspinać do góry, dosięga zamalowanej części mazakiem i zaczyna ciągnąć za sobą wchodzące w skład barwniki, które rozdzielają się wędrując z różnymi prędkościami.
Wniosek:
Możemy stwierdzić, iż mimo tego, że mazak jest np. koloru brązowego lub innego, to składa się on z 3-4 innych barwników, które przemieszczają się po bibule z różną szybkością, w zależności od koloru barwnika.
W bardzo prosty sposób, w warunkach domowych, jesteśmy w stanie sprawdzić, z jakich barwików skomponowane zostały poszczególne kolory flamastrów. Przy okazji - sprawdźcie z ilu kolorów składa się czarny flamaster…
Życzymy miłej zabawy!
Wychowawcy świetlic: K. Drożdżewicz i E. Kalityńska-Rutkowska
Czytaj więcej: "Chromatografia bibułowa - rozdzielanie barwników flamastrów"