Dbając o wszechstronny rozwój naszych podopiecznych staramy się dostarczać im, w trakcie prowadzonych zajęć na świetlicy szkolnej różnorodnych bodźców oraz motywów, które pomogą im sprecyzować i ukierunkować swe zainteresowania. Zajęcia plastyczne prowadzone są głownie techniką malarską i rysunkiem oraz techniką kolażu, czyli naklejania różnorodnych materiałów w trakcie tworzenia swojej pracy.
Plastyka ma na celu m.in. poprawić sprawność ręki dziecka, by mogło ono dobrze radzić sobie z czynnościami wymagającymi wykonania drobnych, precyzyjnych ruchów, czy też lepiej przygotowywać do pisania. Warto wspomnieć także, że stosowanie różnych technik plastycznych przyczynia się do pełniejszego rozwoju twórczych uzdolnień dziecka.
I właśnie na ostatnich zajęciach pochłonęła dzieci tak bardzo lubiana technika kolażu. Z okazji, zbliżającego się święta: „Światowego Dnia Pluszowego Misia”, uczniowie tworzyli swoje niepowtarzalne kolażowe miśki.
Wychowawcy świetlic: Maria Piotrowska, Ewa Kalityńska – Rutkowska
Czytaj więcej: Zajęcia plastyczne w świetlicy 102: Światowy Dzień Pluszowego Misia
Malowanie na szybach pianką do golenia to prosta i ciekawa zabawa dla dzieci ale i także dla dorosłych. Sprawia wielką radość i jest wielozmysłowym polem doświadczeń dostarczając wielu artystycznych uniesień. Malowanie palcami/rękami to doskonała okazja nie tylko do stymulacji sensorycznej, ale też do ekspresji emocji.
Malowanie na szybach w świetlicy 102 dostarczyło nam wielu bodźców dotykowych, słuchowych czy wzrokowych, tak bardzo istotnych dla zrównoważonego rozwoju młodego człowieka. Było także okazją do plastycznego „wyżycia” się, przeżywania sztuki w różnych jej aspektach, czy też ćwiczeń manualnych. Zabawy sensoryczne polecamy każdemu!
Wychowawca świetlicy - Ewa Kalityńska - Rutkowska
Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej w ramach tygodnia tematycznego „Moja ojczyzna” zapoznali się z historią Polski. Przypomnieli sobie Polskie Symbole Narodowe – Flagę Polski, Godło Polski oraz Hymn Polski. W ramach pracy plastyczno – technicznej uczniowie świetlicy 219 wykonali z papieru kolorowego kotyliony. Uczniowie zaś z świetlicy 202 kolorowali ukryte pola w łamigłówce. Rozwiązaniem był kontur naszego państwa. Uczniowie na powstałej mapie zaznaczyli znane im miasta leżące w Polsce.
Wychowawca świetlicy - Agnieszka Bobkowicz
Uczniowie ze świetlicy 102 na ostatnich zajęciach uczyli się, poprzez zabawę, właściwych zachowań przy stole. Dowiedzieli się m.in. jak należy nakrywać do stołu, a także w jaki sposób posługiwać się sztućcami.
Wspólne biesiadowanie jest dobrą okazją do uczenia dzieci ładnego jedzenia. Chodzi tu nie tylko o prawidłowe posługiwanie się sztućcami, ale też kulturalne spożywanie posiłków: bez łapczywości, siorbania, mlaskania i pośpiechu. Należy uczyć dzieci uprzejmości wobec współuczestników biesiady, np. tego, że zanim nałożymy sobie coś na talerz, wypada najpierw poczęstować zaproszonych gości.
Warto również zachęcać dzieci do nakrywania. Najmłodsi lubią rozkładać naczynia i serwetki. Chętniej też zostaną przy stole, który same nakryły. Dobre maniery przy stole są bardzo ważne, ponieważ jedzenie stanowi znaczną część naszego życia towarzyskiego!
A oto lista dobrych manier:
- przed jedzeniem myjemy ręce
- do posiłku siadamy równocześnie całą rodziną
- posiłki spożywamy TYLKO przy stole
- życzymy sobie nawzajem smacznego
- jemy z zamkniętymi ustami
- pilnujemy dobrej postawy
- nie bawimy się, nie czytamy, nie oglądamy telewizji
- używamy sztućców
- nie bawimy się jedzeniem
- nie oblizujemy talerzy i sztućców
- nie siorbiemy, nie mlaszczemy
- nie wkładamy zbyt dużo do buzi
- nie wybrzydzamy, nie odbieramy innym apetytu
- nie „dzwonimy” łyżeczką w trakcie mieszania
- chwalimy za dobre maniery
Wychowawca świetlicy - Ewa Kalityńska - Rutkowska
Czytaj więcej: „Savoir-vivre czyli dobre maniery przy stole”
W ramach tygodnia tematycznego „Praca poczty dawniej i dziś” dzieci z świetlicy 219 na podstawie wiersza M.Terlikowskiej pt.: „Listonosz” omówiły pracę listonosza. W ramach zabawy dydaktycznej „Umiem się przedstawić i znam swój adres” każde z dzieci mogło przypomnieć sobie swój adres zamieszkania. Następnie została przez dzieci szczegółowo omówiona „droga listu” - do zadań uczniów należało ułożyć historyjkę obrazkową przestawiającą drogę listu od napisania go do otrzymania przez adresata. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały kolorowe projekty znaczków pocztowych.
Wychowawca świetlicy - Agnieszka Bobkowicz