Sposoby przygotowania dziecka (im więcej ich wykorzystasz, tym lepiej)
• Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola
• Rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola;
• Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola;
• Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – wielu nowych kolegów do zabawy, dużo zabawek, wychowawczyni, która zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki (ale bez przesady, nie chcemy przecież żeby się rozczarowało)
• Poinformowanie dziecka, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (np. bo mama musi iść do pracy i rodzice zdecydowali, że w przedszkolu dziecko będzie miało najlepsza opiekę, niektóre dzieci przyjmują argument, że mama chodzi do pracy, tata chodzi do pracy i dziecko ma swoją pracę czyli przedszkole).
• Wspólne zakupy potrzebnych rzeczy do przedszkola, np. piżamek, kapci itp.
• Zapoznanie z przedszkolem, oglądanie sal, poznanie wychowawczyni, omówienie planu dnia i przedszkolnych zwyczajów.
• Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! Dotąd było tak, że mama lepiej znała potrzeby dziecka, niż ono same, reagowała nie tylko na słowa, ale i na gesty. W nowej sytuacji dziecko często ma problem żeby wyartykułować swoje potrzeby, dlatego ważne jest, aby umiało, (chociaż podejmowało próby), by je zaspokoić. Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne, niż te zależne od dorosłych. Ćwiczmy zatem umiejętności samoobsługowe w zakresie: jedzenia, mycia, ubierania i korzystania z toalety.
• Uczestniczenie w zebraniu rodziców nowo przyjętych dzieci. Jest to świetna okazja, aby się wzajemnie poznać, zebrać informacje o dzieciach i życiu przedszkola. Dobrze byłoby nawiązać kontakt z rodzicami innego dziecka z tej grupy i zapoznać bliżej swoje pociechy. Gdy dziecko wchodząc do nowej grupy rówieśników zna, choć jedną osobę, może mu to bardzo ułatwić te pierwsze trudne dni.
Dziecko powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz. Rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że pójdzie do przedszkola.
Wyposażenie dziecka na start w przedszkolu
Każdy przedszkolak wyposażony jest przez rodziców w następujące rzeczy
• Kapcie, podpisane
• Piżama, podpisana
• Grzebień lub szczotka do czesania - podpisane
• Ubrania do przebrania (majtki, koszulka, rajstopy) zapakowane w podpisany worek. Ubrania powinny być wygodne, aby nie sprawiały problemów w toalecie. Unikać guzików i pasków. Buty oraz kapcie najlepiej wsuwane.
• Chusteczki higieniczne do nosa, papierowy ręcznik oraz wilgotne chusteczki przynosimy do przedszkola raz w miesiącu.
• Kubek, szczoteczka i pasta do zębów.
• Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone przez dzieci.
Rady na pierwsze dni
• Pożegnanie musi być krótkie, bez przeciągania. Rodzic powinien pamiętać, że obawy, stres oraz wątpliwości związane z pobytem dziecka w przedszkolu mają ogromny wpływ na stosunek dziecka do przedszkola. Nie rozmawiajmy wiec przy dziecku o swoich obawach.
• Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się zmienić osobę przyprowadzającą, z którą rozstania będą mniej bolesne.
• Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu.
Jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
• W miarę możliwości, krótszy pobyt dziecka w przedszkolu przez pierwsze dni.
• Nie stosuj formy przekupstwa, czyli nie obiecuj, że jeśli pójdziesz do przedszkola to dostanie np. lalkę.
• Kontroluj się, co mówisz. Zamiast „Już możemy wracać do domu” powiedz „Teraz idziemy do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk, sugeruje, że przedszkole jest dla dziecka sytuacja przymusową.
• Wyrażaj się pozytywnie o przedszkolu. Nie mów do dziecka „ W przedszkolu to Cię tego nauczą !” itp. Takie zdania obudzą w dziecku niepokój i strach.
• Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
• Nie spóźniaj się z odbiorem dziecka, bo gdy dzieci wychodzą z sali to każda minuta jest dla niego wiecznością.
Opracowała: Maria Zielińska