W wieku 4-8 lat w organizmie młodego człowieka zachodzi wiele zmian. Okres ten nazywamy złotym wiekiem motoryczności. Dzięki dojrzewaniu ośrodkowego układu nerwowego następuje szybkie doskonalenie ruchów, i to nie tylko prostych, ale i złożonych. Najszybciej przebiega rozwój motoryczny u dziecka w wieku 4-5 lat.
Czytaj więcej: Charakterystyka rozwoju psychoruchowego dziecka
Jednym z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszym zadaniem w wychowaniu dzieci jest pomaganie im w odnajdywaniu sensu własnego życia. Dziecko w miarę własnego rozwoju musi krok po kroku uczyć się lepiej rozumieć siebie i innych. Dziecku własne życie wydaje się często niepojęte, dlatego potrzebuje pomocy w uporządkowaniu chaotycznych emocji.
Kształtowanie dziecięcej wiedzy, umiejętności i przekonań dotyczących przyrody ożywionej trzeba rozpocząć od bezpośredniego poznawania roślin i zwierząt, od stwarzania dzieciom okazji do gromadzenia osobistych doświadczeń. Dopiero potem można przejść do pośredniego poznawania przyrody, wykorzystując literaturę przyrodniczą dla dzieci, obrazki, filmy itp.
Czytaj więcej: O przyrodzie ożywionej w edukacji przedszkolaków
Zabawa jest podstawową formą działalności dziecka. Powszechnie zabawa uważana jest za coś tak oczywistego w życiu dziecka, że nie zastanawiamy się, jaka właściwie jest jej rola w jego rozwoju. Podkreślić należy zatem, że zabawa nie jest tylko rozrywką. Ta forma aktywności jest wyznacznikiem rozwoju psychicznego, podlega kształtowaniu i doskonaleniu wraz z wiekiem. W zabawie kształtują się m. in. wola, charakter, uczucia, postawy społeczno-moralne.
1. Dziecięca wyobraźnia nie zna granic! Staraj się przewidzieć nawet najbardziej zaskakujące pomysły dzieci!
2. Dzieci uwielbiają się wspinać i wchodzić do miejsc, które zagrażają ich bezpieczeństwu. Należy zwrócić uwagę czy dzieci nie wchodzą na niebezpieczne tarasy, balkony, bądź czy nie bawią się w pobliżu niezasypanych dołów czy rowów.
Czytaj więcej: 10 rzeczy, o których należy pamiętać, by Twoje dziecko było bezpieczne
Strona 3 z 4